Po ostatnim wpisie, dotyczącym dziurawych dróg w gminie Łęczna (LINK), odezwało się do mnie wielu czytelników z pytaniem, w jaki sposób można uzyskać pieniądze na naprawę auta od właściwego urzędu. Jak sami pisaliście, naprawy samochodów kosztują Was nawet kilka tysięcy złotych. Jeśli winny jest urząd, nie musicie ponosić wydatków związanych z naprawą. Jak to zrobić?
Jeśli uszkodziliście auto na skutek złego stanu drogi, w pierwszej kolejności należy powiadomić policję. Dzięki temu funkcjonariusze sporządzą notatkę ze szczegółowym opisem okoliczności powstania szkody. Następnie należy skontaktować się z zarządcą drogi, który przekaże informację o zdarzeniu do swojego ubezpieczyciela lub udostępni poszkodowanemu dane swojej polisy OC. W drugim przypadku właściciel uszkodzonego pojazdu samodzielnie zgłasza się do zakładu ubezpieczeń. Trzeba jednak pamiętać, że polisa OC zarządcy drogi (np. urzędu) jest dobrowolna. Może się więc zdarzyć, że odpowiedzialny za powstałe zniszczenia podmiot nie jest ubezpieczony. Wówczas pokrywa szkodę z własnego budżetu.
Przy ubieganiu się o odszkodowanie, ważne jest solidne udokumentowanie zdarzenia w należyty sposób. Z perspektywy ubezpieczyciela istotna jest nie tylko policyjna notatka, ale też zdjęcia z miejsca zdarzenia, na których widoczny jest zły stan nawierzchni oraz wszystkie uszkodzenia pojazdu, powstałe po najechaniu na wyrwę w jezdni. W miarę możliwości warto także zebrać oświadczenia od ewentualnych świadków.