W sobotę do łęczyńskiej komendy zgłosił się 45 – letni mieszkaniec gminy Milejów, który powiadomił o oszustwie. Z relacji mężczyzny wynikało, że zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował go, że ktoś usiłował wziąć kredyt na jego dane. Następnie polecił zainstalowanie aplikacji AnyDesk. Jest to program umożliwiający zdalną obsługę pulpitu.
Po czym podał numer telefonu do działu technicznego banku celem zablokowania tych kredytów.
45 – latek zadzwonił pod wskazany numer telefonu. Rozmówczynią okazała się kobieta mówiąca charakterystycznym wschodnim akcentem. Krok po kroku instruowała go co ma robić. Mężczyzna zainstalował aplikację mobilną do banku po czym się zalogował. Okazało się, że na jego koncie jest o kilkadziesiąt tysięcy więcej niż powinno być. Te pieniądze kobieta kazała przelać na inne konto. Kiedy pojawiły się problemy z przelewem poleciła mężczyźnie zadzwonić na infolinię banku sprawdzić czy transakcja powiodła się. Zastrzegła jednak aby w nic nie wtajemniczał pracowników infolinii ponieważ podejrzewają, że jeden z nich jest oszustem. Na szczęście kiedy mężczyzna nawiązał telefoniczny kontakt z pracownikiem infolinii opowiedział o całej sytuacji wówczas dostęp do jego konta został zablokowany.
Apelujemy, aby zawsze zachowywać szczególną ostrożność kiedy dzwoni do nas osoba, która podaje się za pracownika banku czy różnych instytucji i prosi o instalowanie oprogramowania do zdalnego dostępu do komputera. Szczególnie należy być czujnym, jeżeli prosi nas o zalogowanie do bankowości elektronicznej lub podawanie danych do logowania.
Jak ktoś jest ciekaw jak działają oszusci to warto posłuchac rozmowy z oszustami.
https://www.youtube.com/watch?v=o_rxgLXPBMc
Długie ale TRZEBA posłuchać by zrozumieć mechanizm